I väntans tider

 

Under tiden vi väntar på att Jönköpings Motorrenovering ska öppna igen efter semestern så de kan balansera om vevaxeln då kolvarna med kolvbultar vägde 40 gram mera än de gamla, så passar jag på att bygga om förgasarna, igen..:-)

När motorn byggdes så var det meningen att den skulle gå på gatan, därför valdes förgasare med vacuumstyrda sekundärportar då jag tyckt de fungerat mycket bra på andra bilar med kompressor. Fördelen är att man kan montera dem på längden och får därmed ett smidigt arrangemang för gas staget.

Nackdelen är doseringsplattan de har på sekundärsidan istället för munstycken. Dels är det svårt att hitta den exakta storleken som man behöver samt att de är dyra att köpa in då man vill byta. Därför monteras nu istället en specialplatta från AED som man kan använda vanliga munstycken till.

Hade jag idag köpt förgasare till vad motorn används till idag så hade det istället blivit 2 vanliga dubbelpumps förgasare.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*